Choď na obsah Choď na menu
 


Liečivé účinky zeleniny

30. 8. 2009

Brokolica

Účinky :

    Aktivizuje látkovú výmenu, zlepšuje prácu srdca, svalov a nervov. Znižuje riziko vzniku rakoviny. Má vysoký obsah antioxidačného betakaroténu a vitamínov C a E. Je bohatým zdrojom kyseliny listpvej a železa.

Množstvo :

    Jedzte raz týždenne 20 dag povarenej brokolice s cesnakom. Asi 1-3 dávky brokolice po 170 g týždenne môžu výrazne znížiť riziko rakoviny. Brokolica znižuje vstrebávanie jódu, preto ľudia , ktorí jedia brokolicu viac ako 2-3 týždenne, by mali konzzumovať potraviny s vyšším obsahom jódu.

 využitie v zdaravej výžive

 

 

 

    Čakanka

    Účinky :

      Má vysoký obsah vitamínov A, C, B1 a B2 a z minerálnych látok obsahuje najmä draslík. V čakanke sa nachádzajú aj intybín, horčíny a inulín, preto je vhodná aj pre diabetikov.

    Množstvo :

      Používa sa predovšetkým na prípravu šalátov. Dá sa pripraviť aj dusenim a pridávať do jedál.

     využitie v zdravej výžive

 

     

     

     

     

      Cesnak

      Účinky :

        Povzbudzuje imunitné bunky k rýchlejšiemu deleniu a väčšej aktivite. Má protibakteriálne účinky a po stáročia sa využíva ako liek proti nádche, pri zapálenom hrdle, kašli a dýchacích ťažkostiach. Napomáha vykašliavanie. Znižuje hladinu cholesterolu v krvy. Podporuje voľný prietok krvi. Znižuje vysoký krvný tlak. Znižuje hladinu cukru v krvi .Má vysoký obsah vitamínu A, B1, B2 a C.

         

      Množstvo :

        Aspoň jeden strúčik denne. Účinok 1-2 strúčikov cesnaku denne na zdravotný stav srdca je zjavný po niekoľkých týždňoch. Používa sa v kloktadlách a čajoch. Pri bolestiach kĺbov sa nanáša priamo na kožu. Vatový tampón napustený cesnakovým olejom a vložený do ucha je starý liek proti zápalu.

        Na výrobu cesnakovej šťavy proti kašlu, nádche a bolavému hrdlu posekajte niekoľko strúčikov na tenké plátky, zalejte ich medom a nechajte stáť 2-3 hodiny. Vezmite vyextrahovanú šťavu a užívajte po lyžičkách po celý deň.

                           využitie v zdravej výžive

 Cibuľa

Účinky : allicín zmenšuje riziko artériosklerózy a trombózy a posilňuje imunytný systém. Étericke oleje brzdia zápalové procesy a uvoľňujú hlien. Iba červené a žlté odrody obsahuju zlúčeniny, ktoré zmenšujú riziko vzniku nádorových ochorení a majú protizápalové účinky. Švajčiarski výskumníci zistili, že je výbornou prevenciou proti osteoporóze. Obsahuje veľa zinku potrebného na stavbu kodstí, vitamíny B,C, A i E.

  • Množstvo : čím viac tým lepšie. Odporúča sa jesť surová. Musí sa jesť len čerstvá, pretože po rozkrojení sa po 24 hodinách sa stáva toxickou. Výskumy odporúčajú zjesť denne 60 g.

    Prostriedok proti zachrípnutiu : cibuľu nasekáme a uvaríme s tromi polievkovými lyžicami medu na sirup. Úžívajte po lyžičkách.
    Na všetky respiračné infekcie : pripravte šťavu z nasekanej surovej cibule, pokvapkajte ju medom a nechajte stáť cez noc. Užívajte každé 2 hodiny 1 kávovú lyžičku.
    Opar pier : liečime tak, že na postihnuté miesto prikladame plátok surovej cibule.
    Nádcha : predchádzame tak, že do nosa vkladáme tampóny namočené v cibulovej šťave.
    Bolesti krku : zmierni zábal z jemne nasekanej cibuli.
    Hnisajúce rany : potrieme oväz kašičkou z cibule a priložíme na postihnuté miesto. 

 využitie v zdravej výžive

 

    Cvikla

    Účinky :Zmierňuje infekciu dýchacích ciest, reguluje krvný obeh, predchádza zápche, lieči ekzémy a posilňuje vlasy. Varená obsahuje rozpustné vlákniny, ktoré znižujú hladinu cholesterolu. Je súčasť diet pri ochoreniach pečene a ateroskleróze.Obsahuje látky s protirakovinovými účinkami. Obsahuje vitamíny skupiny B, vzácne minerálne a lipotropne látky. Obsahuje jód, kobalt a odporúča sa pri odtučňovacích kúrach, ochorení pečene a oličiek. Je výživná, posilňuje organizmus a pomáha pri liečbe chrípky a prechaldnutia. Množstvo :Pridávame ju do šalátov, jedávame nastrúhanú a šťavu vmasírujeme do vlasov. Šťava zmiešaná s medom sa užíva pri vysokom krvnom tlaku. Odporúčaná ročná spotreba je 3 kg. Pozor. Viac ako 100 ml šťavy môže vyvolať miernu nevoľnosť a závrate. Preto ju treba spočiatku miešať s mrkvovou šťavou.

     využitie v zdravej výžive

     

Fenikel

Účinky :

    Obsahuje étericke oleje, vitamíny (C a E) a draslík. Podporuje trávenie a mé upokojujúci vplyv na nervovú sústavu. Fenikel je známy svojou schopnosťou uvolniť zastavené vetry a pomôcť pri plynatosti. Semená feniklu majú protispasmatický účinok, zmierňujú žalúdočné kŕče. Je bohatým zdrojom draslíka. Pre ľudí obľubujúcich typické západné jedlá môže zvýšený príjem draslíka vo fenikli pomôcť redukovať vysoký krvný tlak. Je dôležitou súčasťou detských čajov. Veľmi priaznivo pôsobí proti boleniu bruška u kojencov.

Množstvo :

    Stonky a listy jedzte v neobmedzenom množstve. 200 gramová varená porcia nahradí 20-30 % dennej potreby draslíka u dosspelého človeka. Odporúča sa maximálne jedná čajová lyžica semien feniklu denne. Neodporúča sa konzumovať semená počas tehotenstva.

                                                 využitie v zdravej výžive

Kapusta

Účinky :Rastlinné látky a vitamín C predchádzajú rakovine. Balastné látky regulujú zažívanie a povzbudzujú lenivé črevá. Kvasená kapusta pomáha pri pocite plnosti, páleniu záhy a grganiu. Šťava z čerstvej kapusty lieči žalúdočné vredy, dvanástorník a choroby hrubého čreva. Šťava z kapustných listov zmierňuje zápaly, pôsobí dezinfikujúco a odvádza škodlivé látky cez kožu. Acetylchlorin, ktorý obsahuje pôsobi pri depresiách. Obsahuje antioxidanty a iné látky zlepšujúce odolnosť proti chorobám. Množstvo :Štvrtina hlávky pokryje pätinu dennej potreby vitamínu C. Vonkajšie listy a hlúbik treba pre zvýšený obsah nitrátu a olova odstrániť. Obklady z čerstvých listov zmierňujú bolesti stavcov, hlavy, mechúra a liečia kožné choroby. Pri žalúdočných ťažkostiach treba najmenej mesiac piť 5-6 pohárov šťavy denne asi hodinu pred jedlom.

Na zmiernenie zápalov :Šťava z kapustných listov zmierňuje zápaly, pôsobí dezinfikujúco a odvádza škodlivé látky cez kožu. Čerstve listy z bielej kapusty valkajte sklenenou fľašou, pokiaľ nezačnú pôšťať šťavu. Potom ju priložte na postihnuté miesto a zafixujte látkou. Nechajte pôsobiť minimálne hodinu, ale najviac dvanásť hodín. Potom namažte kožu bylinkovým olejom.

Kukurica
 
Účinky :Vysoký obsah mangánu pôsobi proti stresu, svalovým kŕčom a srdcovej arytmii. Železo pomáha proti chudokrvnosti. Množstvo :Je bohatým zdrojom energie - je v nej veľa uhlohydrátov a bielkovín. 100 g pokrýva takmer polovicu dennej potreby železa.

Mrkva
 
Účinky :znižuje cholesterol, predchádza zápche, pomáha pri kožných chorobách, nedokrvení a oslabení organizmu. Chráni zrak. Znižuje riziko rakoviny pľúc. Jednoducý spôsob ako znížiť hladinu cholesterolu v krvi. Je vynikajúcou regeneračnou potravinou, ak sa človek cíti vyčerpaný alebo sa zotavuje. Mrkva je bohatá na vitamíny A, B a C, betakarotén, železo, vápnik, draslík a sodík. Množstvo :Každý deň jedzte 2 mrkvy alebo vypite pohár čerstvej šťavy. Pôst s mrkvovou šťavou v priebehu 1 alebo 2 dni je veľkou detoxikačnou terapiou pečene. Viac vitamínu A - karotenu sa uvoľňuje pri spacovaní mrkvy než pri hryzení v surovom stave. Pri strúhaní to je 36%, pri tepelnej úprave až 60%, kým pri jedení celej surovej mrkvy len 5%. Ak si dávate čerstvú mrkvovú šťavu, vmiešajte do nej aj lyžičku panenského oleja, vďaka ktorému sa karotén v tele lepšie využije.

 

 

Paprika
 
Účinky :Vitamín C neutralizuje voľne radikály a posilňuje obranyschopnosť organizmu. Prírodná látka kapsaicín povzbudzuje činnosť zažívacieho traktu. Beta karotén posilňuje bunky, brźdí proces starnutia a chráni pred škodlivým vplyvom slnka na pokožku. Množstvo :Pre vysoký obsah vitamínu C sa odporúča jesť ju preventívne pri prechladnutí. Jedna stredne veľká paprika pokryje dvoj až trojnásobok dennej potreby dospelého človeka. Vitamín C sa z papriky nevytráca ani ohrievaním ani pečením. Červená paprika obsahuje 9 x viac betakarotenu a 2 x viac vitamínu C ako zelená.

    Petržlen
     
    Účinky : Petržlen je bohatý na vitamín C, provitamín A, železo, vápnik, draslík, fosfor, horčík, síru a kremeň. Vysoký obsah železa zabraňuje chudokrvnosti. Vitamín C posilňuje imutiný systém a povzbudzje chuť do jedla. Povzbudzuje činosť pečene a pomáha pri dne. Je užitočným zdrojom vápnika. Pomáha organizmu zbaviť sa nadmernej tekutiny. Neutralizuje škodliviny z cigaretového dymu. Množstvo : 100 g obsahuje 170 mg vitamínu C. Odporúča sa používať ako korenina. Na zregenerovanie pokožky postačí sedem dní natierania čerstvou šťavou. Odvar zo semien uvoľňujé hladké svalstvo v celom tele a zmierňuje bolesti hlavy, migrény a podráždený žlčník. Žuvanie čerstvej petržlenovej vňate odstraňuje v dychu zápach po cibuli a cesnaku.

 

 

    Pór
     
    Účinky : Pôsobí proti nadúvaniu a pocitu plnosti, žlčovým kameňom a nechutenstvu. Obsahuje množstvo vitamínu E, karoténov, železa a surový obsahuje kyselinu listovú, vitamín C a B1. Tak ako cibuľa a cesnak, aj pór je mimoriadne antiseptický a pomáha chrániť srdce a artérie pred artériosklerózou a vysokým krvným tlakom. Množstvo : Pórový odvar sa ľahko pripravuje a je vynikajúci na nahradenie úbytku minerálov počas nevoľnosti a pri hančke. Jednoducho povarte 8-10 pórov v 2-3 litroch vody cca 1-2 hodiny.
    Pórový sirup je účinný prostriedok na pľucne infekcie. Uvarte niekoľko pórov vo vode, a keď zmäknú, extrahujte šťavu pretlačením cez gázu. Pridajte med a pravidelne užívajte.

     
     
                
    Paradajky
     
    Účinky : Povzbudzujú apetít a zažívanie a brzdia rast choroboplodných baktérií v črevnom trakte. Kálium znižuje krvný tlak. Okrem srdcovo-cievnych chorôb pomáha pri liečení rôznych porúch trávenia. Slúži ako odvodňovací prostriedok. Paradajky obsahujú antioxidanty, možstvo vítamínu E, vitamín C a betakarotén. Množstvo : Jedzte ľubovolne. Aj paradajkový pretlak je bohatý na karotény a vitamín E. Jeden pohár pretlaku chráni pred rozličnými ochoreniami, najmä pred prechladnutím. Preventívne pijete 1 pohár paradajkovej šťavy 3x denne po dobu 3-4 týždňov.
      Reďkovka
       
      Účinky : Pomáha pri prevencii rakovinových ochorení. Éterické oleje poporuju tvorbu žlče a urýchľujú zažívací proces. Používa sa pri liečení ochorení žlčníka, žalúdka a priedušiek. Obsahuje vitamíny C a B. Množstvo : Odporúča sa jesť surová. Odporúčaná dávka je 1 - 2 kg ročne.
     
     
     
     
     
     
     
 

    Šalát
     
    Účinky : Kyselina listová a vitamín B zlepšujú činnosť mozgu, pamäť, koncentráciu a spánok. Je tradičným prostriedkom na povzbudenie trávenia a činnosti pečene. Má upokojujúce účinky. Množstvo : Denne zjedzte 150g s rajčiakmi a bylinkami. Ak chceme získať čo najviac živín, vyberáme šalát, ktorý má viac vonkajších zelených listov. Umyté, zabalené hlávky s roztrhanými listami rýchlo strácajú vitamín C a kyselinu listovú.

    Špargľa
     
    Účinky : výhonky sú bohaté na vitamín C a majú mimoriadne vysoký obsah vitamínu E, ktorý zlepšuje zrakovú ostrosť a potláčaju prejavy starnutia pokožka, problémy so srdcom, zvyšuje libido a účinne chráni bunky pred útokmi volných radikálov. Podzemná koreňová časť vyťahuje z pôdy množstvo účinných látok, predovšetkým provitamín A. Je bohatá na vitamíny skupiny B a obsahuje veľké množstvo kyseliny listovej. Okrem toho obsahuje veľa draslíka a aj zínku. Špargla patrí k najlepším omladzovacím prostriedkom v prírode. Posilňuje imunytný systém a chráni pred zápalmi. Aktivuje tvorbu hormonov šťastia a pomáha pri poruchách spánku. O špargli sa zároveň hovorí, že upravuje vysoký krvný tlak, podporuje činnosť srdca a obličiek. A pomáha pri uvoľňovaní nervového napätia.

    Množstvo : špargľa je ako stvorená pre rôzne diéty, lebo obsahuje veľmi málo kalórií (na 100 g iba 18 kalórií). Je tiež bohatá na vlákniny, ktoré majú blahodárny vplyv na črevá. Ak skonzumujete 250 g, pokryjete celodennú potrebu vitamínu C. Špargľovú sezónu by sme mali využiť na špargľovú kúru. Aktivizuje metabolizmus celého organizmu. Už po týždni (denne treba skonzumovať 200 g špargle) sa budeme cítiť svieži a vitálny.

    Ako správne variť špargľu : najskôr odrežeme drevnatú spodnú časť a špargľu očistíme z vlákien (postupujeme vždy od hlavičky dole). Aby nesčernela, namočíme ju do studenej vody. Pred varením ju zviažeme (po 6-10 kusov) a postavíme do hrnca s osoleńou vodou s hlávkami hore. Stači keď budú vo vode len do polovice, krehké hlávky sa varia v pare. Varíme 10 - 15 minút.

    Špenát
     
    Účinky : Betakarotén a vitamín E zachytávajú voľné radikály. Kalium znižuje krvný tlak a magnézium pôsobí proti svalovým kŕčom. Môže ochrániť pred degeneráciou zraku. Je užitočným zdrojom železa. Okrem toho obsahuje vitamíny C, B1 a B2, jód, vápnik a kyselinu šťavelovú, ktorá viaže vápnik, takže pri väčšej spotrebe si treba dávať pozor, aby sa organizmus neochudobnil o tento minerál.

    Množstvo : 200 g pokrýva polovicu dennej potreby kália. Mrazený špenát uchováva viac živín ako zvädnutý čerstvý. Konzervovaný špenát si udržiava podstatné množstvo živín okrem kyseliny listovej. Ľudia postihnutý dnou, alebo tí čo majú obličkové kamene, by sa mali špenátu vyhýbať pre jeho vysoký obsah oxalátov.

    Ako správne variť špenát : dobre umyté, očistené lístky dáme do hrnca, ktorý sme uzavreli pokrievkou, a na miernom ohni minútu-dve "paríme". Netreba ho podlievať vodou, stačí mu vlhkosť, ktorá sa uvolní z lístkov. Uvarené listy pokrájame nahrubo.

    Zázvor
     
    Účinky : Je klasickým liečebným prostriedkom pri nádche, chrípke a kašli. Osviežujúci čaj pripravený z čerstvého koreňa pomáha vylučovať hlieny a posilňuje žalúdok. Horúci zázvorový čaj pomáha pri zimnici, obklady prinášajú úľavu pri zápale prínosových dutín, pri zápale priedušiek a pri iných pľúcnych ťažkostiach. Množstvo : Vatový tampón namočený v zázvorovom odvare prináša úľavu pri bolestiach ucha. Priložený na pokožku zvyšuje prekrvenie, a tak zmierňuje bolesti spôsobené chrípkou.

    Zeler
     
    Účinky : Je to nie len známa zelenina, ale aj dôležitá liečivá rastlina. Používajú sa všetky časti vrátane semien. Vňať je bohatá na vitamíny a minerály. Je vhodná ako potravinový doplnok pre nemocných na cukrovku. Éterické oleje a sedanolid majú povzbudzujúci účinok na zažívacie orgány. Betakarotén neutralizuje voľné radikály. Kálium reguluje krvný tlak a krvný obeh. Ulahčuje zbaviť sa stresu. Vďaka bohatému obsahu draslíka upokojuje nervy a zlepšuje subjektývny stav. Vňaťový je lepší ako koreňový. Je vinikajúcou zložkou redukčnej diéty. Množstvo : 150 g pokrýva štvrtinu dennej potreby kália. Najlepšie je ho jesť surový. Zelerové listy sa dajú dobre sušiť a dlho si uchovávajú svoju vôňu.

    Zemiak
    Účinky : Sú bohatým zdrojom vitamínu C a B a obohacujú telo draslíkom, magnéziom, fosforom a železom. Vyrovnajú sa diétnym potravinám aj počtom kalórií. Najviac sa v ľudovej medicíne využíva práve šťava zo surových zemiakov, tradične na tráviace ťažkosti, gastritídy, poruchy pečene a žlčové kamene. Surová zemiaková šťava utišuje zápaly a podporuje hojenie kožných infekcií a poranení. Plátky surového zemiaka sú vynikajúcim obkladom na opary a omrzliny, a keď ho dáme na spánky, pomôže na bolesti hlavy a migrénu. Množstvo : 100 g zemiakov = 70 kalórií. Keď sa zemiak varí alebo pečie v šupke, zachováva si veľa zo svojej výživnej hodnoty a je i ľahko stráviteľný.

Žerucha
 
Účinky : Je bohatá na železo, vitamín C a meď. Pomáha pri chudokrvnosti, odstraňuje pocit únavy. Vynikajúco prečieťuje krv a zbavuje telo toxínov. Stimuluje činnosť pečene, pankreasu a žlčníka. Žuvanie surovej žeruchy posilňuje ďasná a pomáha zamedzovať ich krvácaniu. Pri vonkajšom použití vhodne pôsobí na nečistú pleť a hnisavé vriedky. Množstvo : Podľa ľudových liečiteľov by však denná dávka pre dospelú osobu nemala prekročiť jednu polievkovú lyžicu.

 

Komentáre

Pridať komentár

Prehľad komentárov

kbvmb uhbbh

(gjgnbjgôh, 2. 5. 2012 14:55)

jkkäpäú5
3,

é
úizjfjffbxbbcc